vrijdag 7 augustus 2015

1e blok chemo 26 juni 2015

26 juni 2015 Start VCD-kuur;
Dit is een traject van vier kuren van drie weken. Ik krijg chemo (drie soorten medicijnen) per infuus, per injectie en in tabletvorm die ik op voorgestelde dagen thuis moet innemen.

Omdat alles zo snel ging en ik op donderdag de hoognodige info van een vervangend hematoloog kreeg, verwachtte ik eigenlijk uitgebreide informatie over de chemo van de verpleegkundigen op het dagcentrum. Graag wilde ik natuurlijk alles weten, zoals welke medicijnen worden er precies gebruikt, wat zijn de bijwerkingen, wanneer moet ik aan de bel trekken etc... maar blijkbaar wordt deze informatie normaliter toch door de hematoloog verstrekt. De verpleegkundigen gingen dan ook met man en macht aan het werk om eea uit te printen en eea uit te leggen. Was wel heel lief!!!
En daar ging ik na de eerste chemo naar huis, een pakwerk aan informatie en een zak vol met tabletten……
Het eerste weekend ben ik verscheidene keren zeer beroerd geweest, voelde diverse bijwerkingen maar had vooral last van misselijkheid tot bijna flauwvallen toe.
Op maandag kreeg ik tabletten voor de misselijkheid welke zeer goed hielpen, gelukkig.

In de twee weken die volgde, voelde ik me mentaal en fysiek niet mezelf, een hele bijzondere ervaring..je voelt dat je onder invloed bent van middelen. Gedachten gingen met me op de loop, was met tijden helemaal uitgeteld, daartegenover weer door de chemo-tablet hyper-actief, maar die veroorzaakte helaas ook slapeloosheid, met vlagen het gevoel dat de spieren in de benen te kort werden (en dus moeilijk liep), duizelig/zweverig/dronken voelde, droge ogen, prikkelende neus en helaas uiteindelijk hardnekkige obstipatie….die heel vervelend was...

Psychisch ben ik positief gestemd maar ook realistisch. De vraag waarom houdt mij niet bezig. Graag wil ik er nog jaren zijn, minimaal tot mijn kinderen volwassen zijn. Dat is mijn hoop maar realiseer me dat ik daar geen invloed op heb, het komt zoals het komt. En mocht ik op kort termijn afscheid moeten nemen van dit leven, dan wil ik een aantal zaken geregeld hebben zodat mijn gezin verder kan. Ik heb dan ook een bucket-list gemaakt die ik voor de eventuele SCT af wil hebben…..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten