dinsdag 8 mei 2018

Start 2e lijns behandeling, 9 mei 2018

Woensdag 8 mei 2018
Bijna drie jaar nadat ik voor de eerste keer behandeld werd voor MM, start morgen de tweede behandeling. Na bijna 2,5 jaar zonder medicatie gaat nu een nieuwe fase beginnen.

Morgen 9 mei begin ik met chemo in tablet-vorm.
Elke dag -tig tabletten, die op verschillende tijden moeten worden ingenomen en structureel dagelijks op dezelfde tijd. Ixazomib (Proteasoomremmer), Lenalidomide (Immunodulerend middel) en Dexamethason.
Naast de chemo mag ik voortaan een bloedverdunner om trombose tegen te gaan en een antivirusmiddel gaan slikken. Alsof het niet genoeg is. Hopelijk blijft het daarbij.

De beenmergpunctie hedenmiddag;
Deze had een emotionele lading doordat ik in 1998 gereanimeerd ben n.a.v. complicaties na een beenmergbioptie. De verpleegkundige was heel aardig en lief, zo ook mijn hematoloog. De ingreep viel eigenlijk reuze mee. De huid wordt verdoofd, doch het bot kunnen ze niet verdoven. Dus na de verdoving voel je wel even de doordringende prik in het bot. Daarna volgt het uitzuigen van het beenmerg, dit is een diepgaand trekkend naar gevoel.  Al met al, een geslaagde ingreep.

Nog spannender wordt de uitslag over vier weken en dan volgt ook bloedonderzoek om te kijken of de volgende kuur kan doorgaan.  Moge ik deze keer geluk hebben en complete remissie behalen.

Mbt de afgelopen 6 maanden waarin op elk moment de volgende behandeling gestart kon worden maar steeds kon worden uitgesteld, kan ik vertellen dat dit een van de zwaarste periode is geweest. Super blij met de extra weken/maanden, maar super machteloos in de wetenschap dat de kanker je lichaam verder aantast, is dit mentaal één van de grootste uitdagingen geweest.

8 opmerkingen:

  1. Jeetje Gondy, wat moet je toch allemaal doorstaan! Ik vind het knap hoe je ermee omgaat. Opgeven is voor jou geen optie! Ik hoop dat de chemo meevalt en dat je daarna weer opknapt. Heel veel sterkte. Laat maar iets weten als ik voor jou/jullie kan doen. Dikke kus ����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie & aanbod van hulp en wij hopen dat ook! We gaan ervoor, grtjs XXX

      Verwijderen
  2. Poeh. Dat klinkt allemaal weer heftig. Heel veel succes en sterkte. Liefs van ons allemaal xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje zeg ben er gewoon even stil van.... Opgeven is geen optie !! Er komt weer veel op jou/jullie pad... Veel sterkte en kracht Laat weten als we iets voor jou/jullie betekenen. Liefs Esmeralda & Pascal 😗

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel sterkte Gondy. Beenmergpunctie...heb ik ook gehad. Precies zoals je beschrijft. Voor anderen... als of je vacuum gezogen wordt. Huid verdoven en bot niet. Mijn Mgus nog steeds stabiel. Ik hoop op het beste voor je. Je Amsterdamse collega Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jan !!! Geweldig nieuws Jan, houd die MGUS maar stabiel en in de tussentijd carpe diem.

      Verwijderen