maandag 7 november 2022

Mind-fuck-desease&behandeling&vechten of is het doorzetten?

 Mindfuck...

Naast de fysieke impact die chemo op je lijf heeft, heeft dit ook impact op je hersenen;.... je gevoel, je beleving, je 'mood', je welbevinden, je stemming, je draagkracht, je veerkracht, je alles...                             Moet er wel bij zeggen, dat het mentaal welbevinden met de prednison beter is dan met de dexamethason.

Zoals ik het zelf ervaar, hoef een ander het niet te ervaren. Iedereen is uniek, draagt en verdraagt het op zijn geheel eigen manier, in zijn fase van het proces. Ik zal zelf zelden tegen iemand zeggen dat ik me kan voorstellen hoe de ander zich voelt/ervaart.... zelfs tegen een lotgenoot. Mensen zeggen vaak, ik kan me voorstellen wat.., ik begrijp je..... ZONDER VRAGEN te stellen, men vult zelf het plaatje in en gaat dan over zichzelf praten of een verhaal van iemand anders erbij halen.. een achillespees voor mij, haha..   Maar moet ook eerlijk zeggen, afhankelijk van mijn eigen 'mood' kan ik opmerkingen verdragen of me echt aan irriteren. Zoals een tijd geleden iemand opmerkte: ben jij er nog, hoe gaat het, je houdt het ook lang vol.... het was oprecht gemeend, het was oke... maar bij onweer, dan komt zo'n opmerking niet goed binnen...  Denk dat dat eigenlijk wel voor ieder mens geldt, it's life...

Net zoals er gezegd wordt: hij/zij heeft het gevecht verloren.. alsof het afhankelijk is van hoe hard je vecht alsof je een keus hebt om te  winnen van kanker. Nog zoiets, winnen van kanker. Van kanker kun je nooit winnen, als je aan kanker niets doet, vreet het je lichaam op en ga je dood. Je kunt wel geluk hebben, dat met de juiste therapie, de kanker geneest of dat je langer leeft. 

Het vechten heeft voor mij door de jaren heen wel betekenis gekregen, namelijk vechten tegen de klachten/complicaties van kanker of tegen de bijwerkingen/complicaties van de therapie/medicatie. Maar eigenlijk is DOORZETTEN voor mij persoonlijk een betere benaming.. op moment van fysieke klachten, op het moment dat je je niet lekker voelt, gek voelt in het hoofd, weet dat van alles in gaande is in de lichaam, je eigenlijk alles achter wilt laten en rust wilt hebben.. ga je toch door, totdat weer een goed moment komt, totdat je weer beter voelt, totdat je fysieke klachten weer minder zijn... en je weer kunt genieten van de goede momenten en alles wat je wel hebt in het leven...   Dankbaar !!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten