vrijdag 6 november 2015

Neuropathie cq zenuwpijn...

Neuropathie cq zenuwpijn…ervaring afgelopen weken…

Al bijna twee jaar had ik met tijd en wijlen last van neuropathie. Tintelingen met name in handen en voeten maar ik voelde de tintelingen ook over mijn hele lichaam. Soms om echt gek van te worden maar gelukkig waren dat de pieken. Ik kon voor de rest goed mee omgaan, zodat dit geen invloed had op mijn functioneren. Echter door de chemo (Velcade, na vierde kuur) heb ik nu last van neuropathische pijn cq zenuwpijn aan mijn voeten.

Deze zenuwpijn uit zich in verschillende soorten pijnen. De pijn is continu aanwezig, van lichte mate tot zeer ernstige zeurende pijn. Overdag heb ik met name pijn aan de gehele onderkant van de voeten, soms heb ik gevoel dat de hele voet in brand staat. Ik kan niet meer lang lopen want dan neemt de pijn toe. Als ik te lang zit nemen de tintelingen toe en als ik lig, neemt de pijn in de tenen toe…dus eigenlijk moest ik kunnen vliegen….

Met name ’s nachts is de pijn in de tenen niet te harden. De pijn is schrijnend, alsof er messen door je huid snijden, alsof je tenen in brand staan, alsof de huid of nagel eraf is en dan kun je het laken niet meer verdragen. Soms voel je flitsende steken. Ook is het net alsof de huid tussen de bal van de voet en de inzet van de tenen heel dik is (dat gevoel heb je met lopen).
De pijn wordt erger als je de huid aanraakt. Na het douchen is het op de tanden bijten als je de tenen afdroogt. Soms voelen de tenen heel warm aan en soms zijn ze steenkoud, ze doen dan ontzettend pijn.
Hierdoor heb ik wekenlang slapeloze nachten gehad. Je gaat pijn met pijn bestrijden…ik lag met opgetrokken benen in bed zodat ik in de tenen kon knijpen, soms met tranen in de ogen…uren lang…zo kapotmakend….overdag haalde ik de uren in door regelmatig een tuk te doen maar je bent dan echt aan het overleven…en je komt nergens aan toe….

Het frustrerende van dit alles is dat er niet echt een medicatie voor is. De medicijnen die men hierbij inzet zijn medicijnen voor epilepsie. Ze werken vaak niet maar het is iets en dat probeer je dan maar. Ik neem nu sinds een tijdje Neurontin, er is een kleine verlichting, met name ’s nachts. Ik heb het gevoel dat de piek eraf is maar de pijnen zijn er nog steeds en ook de slapeloze nachten. Tevens ben ik nu mijn voeten aan het behandelen met een TENS-apparaat, mogelijk dat dit ook de verlichting veroorzaakt. Moeilijke ‘casus’ waarvan ik kan zeggen dat zenuwpijn een zeer vervelende frustrerende zeer pijnlijke pijn is. Daarnaast heb ik een natuurpraktijk en een homeopaat bezocht...ik probeer er alles aan te doen...als iemand nog tips heeft, hoor ik ze graag.....


1 opmerking:

  1. Een tijd geleden was ik in exact dezelfde situatie als jij nu. Ik heb voor een lange tijd last gehad van Neuropathische pijn. Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst PeaPlex geprobeerd, tot nu zijn de resultaten erg positief. Ik zou het zeker aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen